Läste en insändare i forskning.se om att kommunikation är grunden för utbildning. I den sägs det att man behöver leva i samma värld samtidigt för att kunna förstå vad en annan människa säger. Vi behöver visserligen inte tänka lika men vi behöver ha förmåga att reflektera över andras påståenden. Skolan har enligt insändaren en central roll när det gäller behov av möten, relationer och kommunikation.
Jag har alltid försökt se på undervisning och utbildning utifrån ett kommunikationsperspektiv och också försökt se på vilket sätt det skapas möjlighet till kommunikation. Utan naturliga kommunikationskanaler är det svårt att skapa gemensam förståelse av ett fenomen och jag tror det också blir svårare att generera mer kunskap.
För skolornas del finns det hur många möjligheter som helst. Dels har vi den traditionella undervisningen där de studerande träffar både lärarna och varandra, dels har vi den sociala samvaron över lag i ett skolsammanhang. Därtill finns ett hav av sociala medier som möjliggör kommunikation på flera olika sätt. Det är bara för lärarna att ta för sig, utforska, utvärdera och sedan använda i undervisningen. Den åländska lärare som inte vill kasta sig ut i det okända (om nu t.ex. twitter, FB osv. upplevs som okända) kan använda sig av funktionen Forum i Fronter. Där kan elever/studerande träna sig i att använda digitala kommunikationsformer inom en mindre krets.
I dagsläget används verktyget i alla skolor som använder sig av Fronter men min uppfattning är att den används väldigt marginellt och inte alltid som ett komplement till kommunikation i undervisningssituationer. Hur få igång en kommunikation som stöder lärandet? Någon där ute som känner att du är på rätt väg eller är duktig på att utnyttja kommunikationen som ett viktigt verktyg i undervisningen? Berätta hur du gör! Hur stor del av denna kommunikation är lättillgänglig i efterhand?
Här hittar du helt vanliga funderingar kring IT och skolan av en helt vanlig datoranvändare!
Visar inlägg med etikett Fronter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fronter. Visa alla inlägg
måndag 8 november 2010
Min hjärtefråga
tisdag 21 september 2010
Kul grejer på gång
Då börjar höstens aktiviteter äntligen klarna. Förutom att vi jobbar vidare med ett fortbildningssystem och IT-strategier så har vi också föreläsare på gång.
Först ut under hösten är Clara Ulloa, spanskalärare från Gislaved. Hon kommer att berätta hur hon använder sig av Fronter i sin språkundervisning och på vilket sätt det underlättar hennes arbete.
Några veckor efter det får vi tre utvecklingsledare från Umeå kommun. De kommer att berätta om sina erfarenheter från satsningen en till dator till varje elev i deras skolor och vilka resultat de kan se.
Alltså en spännande höst som inleds med en resa till Göteborg och Fronters användarkonferens. Dit åker projektet med hela arbetsgruppen och förhoppningsvis hinner vi få flera tillfällen att diskutera hur IT-utvecklingen i de Åländska skolorna skall se ut.....
Först ut under hösten är Clara Ulloa, spanskalärare från Gislaved. Hon kommer att berätta hur hon använder sig av Fronter i sin språkundervisning och på vilket sätt det underlättar hennes arbete.
Några veckor efter det får vi tre utvecklingsledare från Umeå kommun. De kommer att berätta om sina erfarenheter från satsningen en till dator till varje elev i deras skolor och vilka resultat de kan se.
Alltså en spännande höst som inleds med en resa till Göteborg och Fronters användarkonferens. Dit åker projektet med hela arbetsgruppen och förhoppningsvis hinner vi få flera tillfällen att diskutera hur IT-utvecklingen i de Åländska skolorna skall se ut.....
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)