Visar inlägg med etikett MIP. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett MIP. Visa alla inlägg

fredag 1 juli 2011

Hur få till förändring

I den sista skälvande timmen före semester snubblar jag över en pinfärsk rapport från eLearningeuropa som handlar om problematiken kring förändring i skolan. Artikeln innehöll alltför mycket intressant för att jag ska ge mig i kast med en recension men den är ett resultat från ett möte som hölls den 16 juni i år. Rapporten inleds med en mängd bra frågor som måste lyftas, allt från politikers ansvar, orsak till lärarnas upplevda förändringsobenägenhet till otydliga mål och visioner och privata sektorns möjliga ansvar för drivande av utveckling i skolorna. Min tolkning är att man kom fram till att det behövs ett brett samarbete mellan unga personer, familjer, privata företag och även tredje sektorn för att få till hållbar utveckling i skolan. Detta samarbete måste bygga på att vi ska lära oss av varandra, delad kunskap och vi måste skapa bra metoder.

IKT skall också ses som en drivkraft för förändring och inte endast som ett verktyg för att fokus inte skall tappas. Man menar att tydliga mål måste defineras och ställas samtidigt som engagemang är ett ledord i förändringsprocesser. Jag ser fram emot en fortsättning på diskussionerna som var upprinnelse till denna rapport!

Den här rapporten kommer mycket väl till pass när jag efter semester skall få ihop en handledning för skolledarna i deras arbete med MIP. Frågor av den här typen måste lyftas upp vid de workshops som ordnas för att få till diskussion kring vad skolan är idag, vart vi vill med den och på vilket sätt! Utgångspunkten måste vara hur samhället idag är beskaffat och hur det kommer att utvecklas. Skolorna måste vara med på samma spelplan och inte bara sitta längst bak i förändringens tåg. Vi skall vara med och ta del i den processen. Diskussioner hur det skall gå till måste komma igång.

Projekt Nätpedagogik kommer i alla fall igång igen till hösten!  Ha en skön sommar!!


fredag 27 maj 2011

Wikin och MIP

Just nu finns det mycket att glädjas över i skolorna på Åland. Diskussioner har kommit igång och metoder prövas. Hur kul som helst! Jag överhörde en diskussion mellan lärare där de men glädje berättade hur de hade jobbat med sina grundskoleelever (åk 2) och presentationer. Genom att låta eleverna ta ansvar för vad de gjorde och genom att som lärare "släppa" lite på kontrollen nådde man ett bra resultat. Och barnen hade roligt. Sådana exempel borde kunna visas upp för andra lärare som goda exempel. Vi måste bara ordna till dessa tillfällen och sen få lärare att komma och lyssna. Ett annat sätt är att skapa en wiki där goda exempel, tankar och metoder lyfts. En sådan plats kan t.ex. Seminariumaland wikin bli bara lärarna börjar fylla på med material.

Lärare vid Ålands hotell- och restaurangskola workshopar med MIP
Annat att glädja sig över är att mippningen har utökats till flera skolor. Förutom att alla lärare vid Ålands lycemum och handelsläroverk har nått nivå 1 så har också Ålands hotell- och restaurangskolan startat upp sin mippning. På den skolan har vissa lärare redan nått nivå 2 medan det ännu finns sådan som är lite tröga i starten. Vi får hålla tummarna att alla kommer igång till hösten. Här har diskussionerna om hur olika verktyg kan användas i undervisningen kommit igång, något som sker helt spontant under tiden de workshopar kring ett nytt verktyg (denna gång PhotoStory). Bra jobbat ÅHRS!

onsdag 6 april 2011

IT-utvecklingen tar fart


Den 7 april kommer det att hållas en presskonferens om att MIP kommer att rekommenderas för alla skolor på Åland. Det betyder i klartext att Landskapsregeringen och utbildningsminister Britt Lundberg nu tagit ett klokt beslut om att MIP-systemet skall antas.

Det betyder i klartext att de åländska lärarna nu får samma möjlighet som lärarna i Sverige att öka sin digitala kompetens. Vårt åländska MIP är ju en anpassad version av PIM och många svenska lärare verkar vara väldigt nöjda med det upplägget.

Enligt beslutet kommer jag, i egenskap av projektledare i projekt Nätpedagogik att fungera som en samordnande examinator under den tid projektet fortgår (drygt 4 månader). Efter det utses någon annan inom förvaltningen att ansvara för upprätthållandet av systemet.

Vi har redan en testgrupp på ett 20-tal personer som redan har börjat ta sig an nivå 2. Vi får se hur många som hinner till nivå 3 under våren. Vid Ålands lyceum har mippningen också dragit igång och där jobbar man med nivå 1 för tillfället.

Jag väntar med spänning på respons på systemet och framför allt på att se vilken effekten ute i klassrummet blir.

fredag 4 mars 2011

Ett steg skolutveckling


Idag har projekt Nätpedagogik presenterat MIP-systemet för utbildningsministern. Vi försökte göra presentationen så kortfattad och tydlig men ändå så omfattande som möjligt, ett uppdrag som lyckades rätt bra. Responsen på presentationen blev över förväntan och nu vidtar ett raskt arbete med att få till ett beslut så att systemet kan användas av hela undervisningssektorn på Åland. Det var riktigt roligt att få avsluta en arbetsvecka på detta sätt.

Nu får vi med spänning se fram emot hur skolorna reagerar och vilken effekt fortbildningen får på undervisningsmetoderna. I Sverige har ju motsvarande system tagit emot väldigt positivt så vi får hoppas på det samma här hos oss. Till hösten när systemet sjösätt till fullo får vi de första indikationerna.