21 saker som snart är onödiga i undervisningen
Om The Daily Riff får rätt i sina framtidsvisioner kommer en hel del att hända innan 2020. För min del är inget av det så väldigt revolutionerande. Det är ju delvis det här vi missionerat om ett tag redan. Enligt artikeln påverkas detta (OBS! min tolkning):
1.Skrivbord - försvinner eftersom det 21:a århundradet enkelt inte kan inordnas i rader. Nätbaserade begrepp skall ordna klassrummet!
2. Språklaboratorier - Bl.a. Smart-telefoner gör att utrymmena kan användas till något intressantare och roligare.
3. Datorer - försvinner inte i bokstavlig mening, men vår uppfattning om vad datorer är förändras.
4. Hemläxor - 21: a århundradet är en 24 / 7 miljö. Den traditionella tidsmässiga gränserna mellan hem och skola försvinner. Barnen skall inte "gå i skolan" utan de ska "lära sig".
5. Antagning till utbildningar - Under de kommande tio åren kommer vi se digitala portföljer ersätta provresultat som den viktigaste faktorn vid antagningar.
6. Differentierade -Det 21: a århundradet är anpassningsbart. Den lärare som inom 10 år inte vet hur teknik används för att anpassa lärandet, kommer att vara utan jobb.
7. Rädsla för Wikipedia - Wikipedia är den största demokratiserande kraft i världen just nu. Om du ar rädd för att låta dina elever ta del av det är det dags att komma över det.
8. Pocketböcker - Om tio år kommer allt läsande att ske via digitala hjälpmedel. Då kommer vi inte att reflektera över vad som är papper och vad som är digitalt.
9.Attendance Offices - Bio scans. Här är min engelska (och fantasi) för dålig.
10. Elevskåpen - kanske för en koll av jackan.
11. IT-avdelningar - åtminstone så som vi ser dem idag. Cloud computing och det senaste decenniet med ökad wifi och satellittillgång kommer att ändra roller för program, säkerhet och anslutningsmöjligheter. Det är kanske på IT-avdelningarna som den verkliga förändringen i skolans funktioner skall starta?
12. Centraliserade institutioner - Skolbyggnader kommer att bli "hemvisten" för lärande, inte där allt lärande sker. Tid och rum fårmindre betydelse och lärande sker allt mer ute på arbetsplatserna.
13. Organisation av utbildningstjänster - Utbildningen kommer under de kommande tio åren att bli mer individualiserad och klassbaserat lärande försvinner. Studerande grupperar sig enligt intresse vilket leder till ett specialiserat lärande. Strukturen för K-12 kommer att ändras i grunden.
14. Skolor misslyckas med att integrera sociala medier - Om skolan skall ha en relevant utbildning måste 21: a århundradets teknologi integreras av lärarna själva.
15. Betald kompetensutveckling - Ingen kan din skola bättre än du själv som lärare och om du får en summa pengar att använda kan du själva knyta till dig gurus som stöd för den skolutveckling du behöver.
16. Normerna i nuvarande läroplaner - Varför måste alla studerande läsa lika många poäng. Utgångspunkten för läroplans förändring kommer att ändras så att grundskolan blir mer som en innehållsleverantör och gymansieskolorna blir platser för specialiserade lärande.
17. Sena föräldramöten - Föräldrar och lärare kommer närmare varandra som ett resultat av virtuella kommunikationsmöjligheter. Och föräldrar kommer att driva skolor att integrera allt mer teknik.
18. Caféliknande mat - Näringsinformation + handdatorer + kostnadsjämförelse leder förhoppningsvis till att "mindre bra" mat försvinner.
19. Grafisk design och hemsidestjänster - Du behöver en hemsida / broschyr etc.? Låt barnen göra det. I slutet av årtiondet - i den bästa av skolor - kommer det att vara så.
20. Algebra I - Inom tio år kommer det endera att vara en norm med undervisning i denna kurs i högstadiet eller vi har äntligen vaknat upp till det faktum att det inte finns någon anledning att ge algebra ett större värde än statistik och IT i skolan för icke-matematik ämnen.
21. Papper
Om tio år kommer skolorna minska sin pappersförbrukning med inte mindre än 90%. Och pappers- och grafiska industrin måste förändras.
Här hittar du helt vanliga funderingar kring IT och skolan av en helt vanlig datoranvändare!
Visar inlägg med etikett förändrade undervisningsmetoder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett förändrade undervisningsmetoder. Visa alla inlägg
torsdag 6 januari 2011
måndag 13 september 2010
En dator till varje studerande/elev
På Åland har diskussioner om 1 till 1 datorer startat och någon skola satsar redan nu i höst på att testa en sådan investering i vissa undervisningsgrupper. Dock är risken den som Jonas Hällebrand vänder sig till i sitt blogginlägg En IKT-pedagogs fundringar: One! - ett inlägg i En till En eller Varsin.
Han säger att man måste komma från diskussionen om vilken typ av datorer och program som skall köpas in och istället lyfta frågan kring den ändrade pedagogik som måste till. Han uppmanar oss istället att ventilera vad vi vill kunna göra. Men för att göra detta måste man kanske vara bekväm med användandet av datorer och ha en liten aning om hur de fungerar. Men vad gör vi så länge vi har lärare som inte prioriterat digital kompetens, som inte vill ha med datorer att göra eller som kanske vill göra som de alltid gjort. Hur få igång diskussion tillsammans med dessa.
Och hur får vi våra ledande tjänstemän och politiker att förstå behovet och nödvändigheten av investeringar i digital kompetens om de själva inte har förståelse för förändrade undervisningsmetoder? Eller förstår de mer än vi tror men har händerna bakbundna på grund av ekonomiska skäl? Oberoende så finns det mycket att arbeta med och en skola kan aldrig känna sig "färdigutvecklade". Men ibland sker utvecklingen med hög fart och ibland med ett lägre tempo. Samhällsutvecklingen visar ändå på att en del skolor idag måste öka takten för att hänga med...
Han säger att man måste komma från diskussionen om vilken typ av datorer och program som skall köpas in och istället lyfta frågan kring den ändrade pedagogik som måste till. Han uppmanar oss istället att ventilera vad vi vill kunna göra. Men för att göra detta måste man kanske vara bekväm med användandet av datorer och ha en liten aning om hur de fungerar. Men vad gör vi så länge vi har lärare som inte prioriterat digital kompetens, som inte vill ha med datorer att göra eller som kanske vill göra som de alltid gjort. Hur få igång diskussion tillsammans med dessa.
Och hur får vi våra ledande tjänstemän och politiker att förstå behovet och nödvändigheten av investeringar i digital kompetens om de själva inte har förståelse för förändrade undervisningsmetoder? Eller förstår de mer än vi tror men har händerna bakbundna på grund av ekonomiska skäl? Oberoende så finns det mycket att arbeta med och en skola kan aldrig känna sig "färdigutvecklade". Men ibland sker utvecklingen med hög fart och ibland med ett lägre tempo. Samhällsutvecklingen visar ändå på att en del skolor idag måste öka takten för att hänga med...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)