Visar inlägg med etikett IT-stöd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett IT-stöd. Visa alla inlägg

måndag 23 mars 2015

Tre bedömningsupplägg

I kursen IKT i lärande är en av uppgifterna att vi ska beskriva olika tester för bedömning. Eftersom jag inte arbetar som lärare blir det svårt att göra en beskrivning utgående från en undervisningssituation eller ett ämne. Därför har jag beskrivit bedömningsupplägg utifrån en kursbeskrivning som gäller att skapa egna lärobjekt. Hur den här kursen genomförs kan du läsa mera i blogginlägget nedan. Målet med testerna är att skapa bra, tydliga lärobjekt som elverna förstår och kan använda sig av.

Det är arbetskrävande att skapa testerna så att de ska svara mot de mål som ställts upp. Men utöver det är de olika testerna enkla att skapa och de flesta frågorna är självrättande.

Jag har skissat på tre olika upplägg:


  1. Som inledning av den här kursen är en för-test en bra start. Genom att göra testet får du en uppfattning om din egen förståelse av vad ett lärobjekt är och vilken typ av program och tjänster som är rimliga att använda sig av när de gör sina lärobjekt och hur de vill publicera dem. Exempel på frågor är Vad är ett lärobjekt/lärresurs och vad är skillnaden på en blogg, en webbplats och ett LMS. De får också kort skriva ner hur de tror att de kommer att använda sig av lärobjekt/lärresurser. Redan i det här skedet får deltagarna en uppfattning om dels omfattningen av arbetet och dels hur de kan tänka kring olika verktyg.
  2. Ett andra test sker mot slutet av kursen. Då handlar det mera om att deltagarna själva får en uppfattning om att de har alla viktiga delar med i lärobjekten samt att de varit tillräckligt tydliga. Den här gången handlar det om att göra en kollegabedömning utgående från ett test med frågor. Frågorna baserar sig på målen och kraven som ska vara uppfyllda i lärobjekten och den som bedömer använder dessa som utgångspunkt. Varje fråga/mål/krav som är uppfyllt ger automatiskt ett poäng. När deltagaren får se resultaten från testet finns ännu tid för förbättringar. En närmare beskrivning av testet hittar du i blogginlägget Stöd för att skapa egna öppna lärobjekt. 
  3. Det tredje testet som med fördel kunde genomföras är en självutvärdering. Frågorna är delvis de samma som ovan men därtill finns en självvärdering över det egna arbetet och den egna insatsen samt en reflektion över vad som kunde göras bättre alternativt annorlunda. Som en sista fråga får deltagaren knyta an till för-testet och på nytt beskriva hur de kommer att använda sig av lärobjekten/lärresuserna. Det kan bli en intressant jämförelse med hur de svarat innan och reflektera över varför eller varför de inte svarat på samma sätt.
De pedagogiska vinsterna med testerna kommer tydligast fram i det andra testet. Den feedback som då kommer fram hjälper deltagaren att ytterligare finslipa sitt lärobjekt samtidigt som de får tips och idéer på förbättringar. Det som också är bra att deltagaren kan få perspektiv och nya infallsvinklar som ytterligare kan bidra till att förbättra lärobjektet.

Några fallgropar är svåra att se eftersom den här gruppen är lärare som vill få stöd i sitt arbete med att skapa lärobjekt. 

torsdag 20 januari 2011

Digital kompetens i den nya skolan

Igår var jag på ett informationstillfälle kring den nya skolan Ålands gymnasium. Fast ny och ny, det är fem skolor som blir två men med gemensam administration. Den nya skolan skall vara igång i augusti 2011 och eftersom det slutliga beslutet kom sent i höstas så är det nu bråttom att sy ihop det hela. Till en början kändes det som att det skulle bli en övermäktig uppgift men efter informationstillfället känns det nu som om det ändå kan vara möjligt. Flera personer jobbar nu för fullt med att få ihop schemaläggningar, reglementen, ekonomi, inre organisation och bemanningsplaner.

Tufft jobb för dem som jobbar med det och dessutom skall jobba utgående från att de skall skapa en ny, modern och framför allt en bra skola. Det kan nog innebära förändringar och utmaningar både för lärare och personal. En fråga som står mig nära är hur man kommer att organisera förutsättningar för att jobba digital och vad det kommer att finnas för krav på digital kompetens inom gymnasiet. Skall det fortfarande få vara upp till den enskilda läraren hur mycket relevant teknik används i undervisningen eller kommer den nya skolan att ge tydliga ramar och riktlinjer? Och hur kommer IT-stödet att organiseras? Jag hoppas att det blir en mer samordnad resurs med hög grad av samarbete för att utveckla både IT-användning, digital kompetens och IT-stöd!

Snart får vi veta hur det kommer att se ut men jag måste medge att jag har stora förhoppningar på att planerarna inser vilket behov som finns i en modern som framöver vill utveckla och anpassa sin undervisning till samhällets krav.